Napraforgós- tejfölös kenyér

2013. szeptember 30., hétfő

     Ma úgy döntöttem, hogy zsömi helyett inkább kenyeret sütök. Ennek oka leginkább az volt, hogy csak késő délután tudtam begyúrni a tésztát (ember hozott munka után sikért a boltból), ezért nem volt időm piszmogni a zsömikkel. Gondolkoztam, hogy kellene valami csavart vinni a megszokott kenyerembe, ezért úgy döntöttem, hogy a szokásos tej helyett, zsírszegény tejfölben fogom felfuttatni az élesztőt. Ezzel adtunk egy kis pogácsa feelinget a dolognak. Persze csak tényleg kicsit, hiszen se sajt, se kókuszzsír nem került bele. Mégis csak diétázunk, vagy mi a szösz:D...

A RECEPT:

- 380 g teljes kiőrlésű tönkölybúzaliszt
- 20 g búzasikér
- 100 g zabkorpa
- 1 dl 10%-os tejföl
- 2 dl víz
- 1. kk. nádcukor
- 25 g élesztő
- 1 kk. só
- 8 g natúr napraforgómag (esetleg szezámmag, lenmag, vagy ezek keveréke)

     Kimérjük a tejfölt, beledobjuk a cukrot, majd ezt megmelengetjük. Belemorzsoljuk az élesztőt, és felfuttatjuk. Amíg az élesztő szalad, kimérjük a lisztet, sikért, korpát és beledobjuk a sót. Hozzá öntjük az élesztős tejfölt, és a langyos vizet. Sima tésztát gyúrunk belőle. Ne sajnáljuk a gyúrásra az időt. Minél jobban átgyúrjuk, annál szebben fog megkelni a kenyerünk.
Bedobjuk a kelesztő tálba, és egy órára hagyjuk, had keljen. Mivel mostanában hűvös van, én jól bebugyolálom a tálat az ágynemű közé:)!
Ha letelt az idő, a tésztát megint átgyúrjuk, és a kenyér formát csinálunk belőle. Én összehengergettem, és a szilikonos vekniformámba tettem. Hagytam letakarva fél órát pihenni, ez alatt ismét szépen megkelt. A tetejét bevagdostam, megkentem vízzel, majd rászórtam a szotyit.
180 fokra előmelegített sütőbe tettem, és nagyjából fél óra alatt, hőlégkeveréssel készre sütöttem.
Miután kiszedjük a sütőből, a kenyeret rácsra tesszük, tetejét megkenjük kis vízzel, és hagyjuk kihűlni.

     Szerintem már említettem, hogy nincs szebb dolog annál (na jó, azért van néhány:D), mint mikor a saját kezeddel gyúrt kenyered felett álldogálsz:)!

     Tejföl helyett lehet még használni joghurtot, vagy tejsavót...esetleg írót. De a savót, és írót nem egyszerű beszerezni. Egy időben a kecsketejdílerünktől lőttem savót,  viszont lassan jön a tél, és oda a szezon. Viszont hamarosan csinálok házi vajkrémet, és a tejfölből kicsöpögő lé is tökéletes lesz a kenyérgyártáshoz:)!!

Az általam készített kenyér adatai:
100 gramm tápértéke:
   kcal: 243.76
   fehérje: 12.57
   szénhidrát: 40.19
   zsír: 3.29




0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

ZABirodalom Copyright © 2013